sunnuntai 6. huhtikuuta 2025

Mikkeli tarvitsee joukkoliikenteen kasvuohjelman

Mikkelin joukkoliikenne tarvitsee lisää maksavia matkustajia, ja muiden kaupunkien esimerkin perusteella niitä saadaan aktiivisella kehittämisellä. Sitä kautta myös pienenee joukkoliikenteen julkisen tuen tarve, vaikka kilpailuttamalla hankittavan liikenteen volyymi kasvaa. Samalla kasvaa Mikkelin vetovoima.


Usein kuulemani palautteen mukaan Mikkelin joukkoliikenne on vaikeaselkoista hankalan linjanumeroinnin ja epäselvien suorien yhteyksien takia. Lisäksi lyhyetkin matkat saattavat kestää kauan. Käytön aloittaminen on hankalaa myös sekavan materiaalin ja vanhentuneiden pysäkki-informaatioiden takia.

Mikkelistä puuttuu se kehittämisote, joka moniin kaupunkeihin syntyi, kun ne vuodesta 2014 ovat vastanneet joukkoliikenteestä kokonaisvaltaisesti. Olen tehnyt esimerkkivideon Jyväskylästä, ja vaikka se on isompi kaupunki, sama idea toimii pienemmässäkin kaupungissa. Kannatan aktiivista tutustumista kilpailijakaupunkien hyviin ratkaisuihin, sillä tyytymällä myhäilemään Mikkelissä emme näe, miten asiat voisivat olla paremmin.

Usein toivotaan lisää vuoroja, varsinkin viikonlopuksi. Joukkoliikennettä ei kuitenkaan voi lisätä ennen kuin saadaan lisää maksavia matkustajia. Jos kehittämistä ei ole, joukkoliikenne nähdään vain pakkokäyttäjien kulkumuotona, joka pitää hoitaa mahdollisimman vähällä vaivalla. Silloin se on veronmaksajille vain menoerä.


Joukkoliikenteen kehittämisohjelmani

Kevät-kesä 2025

Korjataan pysäkeillä ja materiaaleissa olevat lukuisat virheet ja epäselvyydet

- Vanhentuneet linjanumerot ja sammuneet aikataulunäytöt poistetaan
- Pysäkeiltä poistetaan eri vuosilta olevat vanhentuneet aikataulut
- Torin pysäkit numeroidaan kunnolla ja tehdään alueesta selkeä kartta


Kevät-syksy 2025

Korjataan normien vastaiset bussipysäkit ja nosteaan talvikunnossapito normaalien kaupunkien tasolle.

- Yli kymmenellä pysäkillä on nykynormien vastaisia esteitä, jotka hidastavat kaikkien matkaa

- Huono talvikunnossapito todettiin jo Esteettömyyssuunnitelmassa 2021 ongelmaksi. Parannetaan talvikunnossapitoa kaudelle 2025-2026 ja määritellään erityisen tärkeinä hoidettavat pysäkit. Kunnossapito ei vastaa nykyisiä laatuvaatimuksia. Käyttäjäryhmien ja talvikunnossapidosta vastaavien vuoropuhelu on nyt aloitettava.


Valtuustokausi 2025-2029

Toteutetaan ohjelma, jolla kehittäminen nostetaan nykyaikaiselle tasolle ja kasvatetaan maksavien asiakkaiden määrää
- Brändätään liikenne, tehdään selkeä materiaali ja aloitetaan markkinointi tavoitteena maksavien asiakkaiden määrän merkittävä kasvu
- Selvennetään vaihdottomia yhteyksiä ja parannetaan vaihtojen toimimista sekä häiriötiedotusta, jota ei ole nykyisellään ollenkaan
- Muutetaan torin terminaalia niin, että kaikki bussit mahtuvat sinne
- Sujuvoitetaan bussiliikenteen kannalta kömpelöä Porrassalmenkatua

Ohjelmani ei ehdota suuria kustannuksia, mutta sillä saavutetaan maksavien asiakkaiden määrän kasvua, jota kautta kehittämistä voidaan jatkaa edelleen.

Petri P. Pentikäinen on toiminut joukkoliikennealalla toimihenkilönä, kuljettajana sekä alan yhteistyöjärjestö Paikallisliikenneliiton toimittaja-avustajana. Hän on suunnitellut ja toteuttanut mm. joukkoliikenteen markkinointia, suuren bussiyrityksen viestintää, laadun kehitystoimintaa ja asiakastyytyväisyyden parantamista. Paikallisliikenneliiton kautta hän on seurannut vuoden 2014 lakimuutoksen seurauksena eri kaupungeissa virinnyttä aktiivista joukkoliikenteen kehittämistä.