Mikkelin paikallisliikenteen infrassa ja informaatiossa on monenlaisia virheitä ja kömpelyyksiä, jotka herättävät kysymyksen: kuuluuko joukkoliikenne tässä kaupungissa kenenkään vastuulle?
Miten voi olla mahdollista, että useilla pysäkeillä käytetään vuosia sitten poistuneita linjatunnuksia?
Miksi torin terminaalissa sammaloituvat vuosia pimenänä olleet aikataulunäytöt?
Miksi Reittioppaan ja toriterminaalin pysäkkien numerointi on ristiriidassa keskenään?
Eikö ketään ole häirinnyt, että bussien sisänäytöt kertovat juuri torilta lähteneen auton määränpääksi torin?
Miksi aikatauluvihkossa on selvästi virheellisiä arvioituja ajoaikoja, jotka ovat ristiriidassa sisänäyttöjen kanssa?
Miten kukaan voi päästää julkaisuun niin kömpelöitä materiaaleja kuin vaikka toriterminaalin kartan?
Eikö yhtään hävetä julkaista paperisessa aikatauluvihkossa sinisiä klikattavia linkkejä?
Eikö kaupungin nettisivuilla olevaa linjalistaa tai aikatauluvihkon kömpelöitä tekstejä oikolue kukaan?
Tässä kollaasi joukkoliikenteen arkitodellisuutta Mikkelissä vuonna 2025. Mikkeli, miten menee noin niin kuin omasta mielestä?
Kuvat aukeavat suuremmiksi klikkaamalla kuvaa.
 |
Museolinjoja reiteillä vuonna 2025. Linjatunnuksia 1A ja 1B ei ole käytetty vuosiin, mutta edelleen tunnukset ovat esillä neljällä keskeisellä pysäkillä. Montako virkatyöpäivää vielä tarvitaan päivittämiseen?
|
 |
Reittioppaan ja torin terminaalin pysäkkien numerointi on ristiriidassa keskenään. Reittiopas on kehottanut Lehmuskylään haluavaa hakeutumaan pysäkille 5. Sieltä lähtee kuitenkin linja 1T. Vastaava ristiriita on kaikilla pysäkeillä. Pysäkkinumerointi on sähköisissä aikataulunäytöissä, jotka ovat olleet pimeänä jo vuosikausia. |
 |
Juuri torilta lähteneen bussin määränpää on 47 minuutin päässä, ja se on tori. Kaikki lähdöt on jostain syystä koodattu lenkeiksi, jotka alkavat torilta ja päättyvät torille. Matkustajan mielestä linjojen määränpäitä ovat esimerkiksi Rantakylä, Tusku tai Laajalampi. Ei ole haitannut ketään, että matkustajille esitetään busseissa hyödytöntä tietoa?
|
 |
Erilaisia ajoaikoja. Aikatauluvihkossa lukee vierekkäisillä sivuilla kahta versiota ajoajasta välillä Silvasti-Hallitustori. Linjan 2S aikataulussa luvataan "00:20 min" ja linjojen 2S ja 2X yhdistelmäaikataulussa "00:25 min". Kolmantena näkemyksenä on sisänäytön tieto, joka taitaa olla lähimpänä. Paljonko muuten on "00:25 min", 25 sekuntia?
|
 |
Mikkelissä on paljon salaisia suoria yhteyksiä, eikä Reittiopaskaan tunnista sitä, että osa linjan 7 lähdöistä ajetaan Kirkkopuiston kautta ja torilla jatketaan linjana 10. Se lupaa, että kaikki vuorot Stadiumilta torille ajetaan kirkon takaa Otto Mannisen katua ja kehottaa Stadiumilta kyytiin noussutta vaihtamaan torilla autoa. Myöskään aikatauluvihko ei hiisku tästä salaisesta kirkkopuiston paluureitistä mitään. Eipä se tarvi kertoa, kyllä ne oppii?
|
 |
Mikkelin joukkoliikenteen pääsivu Internetissä vuonna 2025. Niin raskasta on päivittäminen, että sana "kesäaikataulu" pitää jättää koko talveksi esille odottamaan kevättä, kun lisätään uudet aikataululinkit. Linjan 2S kohdalla on outo irrallinen virke. Linjalla 5 eletään kesää, vuodesta ei tietoa. Linkki koko aikatauluvihkoon katosi syksyllä, kun kahden linjan aikatauluja muutettiin. Koko vihkon osin vanhentunut tiedosto oli kuitenkin pitkään ladattavissa yhtä aikaa päivitettyjen aikataulujen kanssa. |
 |
Mikkelin joukkoliikenteen materiaalien graafista laatutasoa tältä aikataulukaudelta. Erilaisia kehyksiä on jäänyt esille ja tekstejä on tavuttunut miten sattuu. Jostakin selittämättömästä syystä otsikkona käytetään sanaa "päätepysäkit", vaikka kartta esittää linjojen lähtöpysäkkejä. Wikisanakirjan mukaan päätepysäkki on "bussi-, raitiovaunu- tms. linjan viimeinen pysäkki". Miten on mahdollista, että tällaista materiaalia päästetään jakoon ja mistä johtuu, että saman kaupunkiorganisaation alla toimiva Mikkelin Matkailu osaa tehdä ja teettää ammattimaisia karttoja? |
 |
Lähtöaikoja linjalla 2S jouduttiin muuttamaan, joten piti tehdä päivitetty aikataulu. Yleisöä hämmentävästi uusi aikataulu kiinnitettiin vanhentuneen alapuolelle, ja jätettiin vanhentunut esille. Pysäkille laitettiin jostain syystä myös linjan 3 päivitetty aikataulu, vaikka linja ei lähde pysäkiltä. |
 |
Aikataulujen erilaisia esitystapoja ja vuosirenkaita poistetulla Kivisakastin pysäkillä syksyllä 2024. Ylimmässä kehyksessä vanhentunut 1T:n kesäaikataulu. Toiseksi alin oli Savonlinjan aikataulu linjalle 2 vuonna 2016. Alimpana voimassa oleva 2T:n aikataulu. Tolppaan teipattuun 2T:n aikatauluun ei silmä oikein enää ylettynyt, mutta sekin oli vanhentunut.
|
 |
Paperisen aikatauluvihkon sivuilla on sinisten linkkien lisäksi klikattavia sinisiä hyperlinkkejä. Tähän ei ole enää mitään lisättävää. |